Wereldorientatie in thema's
Thematische wereldoriëntatie vormt, samen met de basisvakken, het hart van ons onderwijs. We geven dit vorm door middel van kennisrijke en vaak vakoverstijgende thema’s. Omdat we werken in driejarige stamgroepen hebben we ook een driejarige themacyclus. Elk jaar is een aantal thema’s schoolbreed voor een duidelijke aansluiting tussen de bouwen. Andere thema's zijn juist meer gericht op bepaalde leeftijdsgroepen.
Bij thematisch werken verbinden we verschillende vakgebieden met elkaar aan de hand van een overkoepelend thema. Zo kun je bij een thema als energiebronnen aandacht geven aan:
- Geschiedenis, door te onderzoeken welke energiebronnen er vroeger waren.
- Aardrijkskunde, door te kijken welke energiebronnen in verschillende gebieden worden gebruikt.
- Natuur & techniek, door proefjes te doen met wind, water en warmte.
- Burgerschap, door de impact van verschillende bronnen op het milieu te onderzoeken.
- Digitale geletterdheid, door een app te bouwen om de opbrengst van je zonnepanelen bij te houden.
- Beeldende vorming, door een eigen windmolen (op schaal) te bouwen en testen.
- Taal en woordenschat, door het lezen van rijke teksten en specifieke woordenschat.
- Rekenen, door bijvoorbeeld snelheid of hoeveelheden energie uit vast te stellen.
Op deze manier leggen kinderen betekenisvolle verbanden tussen de verschillende vakgebieden en leren ze meer over de wereld als één geheel.
We geven elk thema vorm op basis van een aantal bewust gekozen stappen:
- Een prikkelende opening waarmee we het thema introduceren en de nieuwsgierigheid prikkelen (bijvoorbeeld met een toneelstuk).
- Een kennisoogst waarin we vaststellen welke voorkennis al bij kinderen aanwezig is en deze delen in de groep (vaak met gedeelde mindmap).
- Aanvullen van de al aanwezige kennis met elementen die wij belangrijk vinden in het thema.
- Afstemmen van verdere leerdoelen, op basis van leervragen van de kinderen (zie filmpje) en onze eigen aanvullingen.
- Verdelen van onderzoeksvragen onder verschillende groepjes, die vervolgens grotendeels zelfstandig (maar begeleid waar helpend):
- Onderzoeken en documenteren
- Presenteren binnen de groep en aan de ouders
- Reflecteren op het geleerde en het leerproces
Na(ast) het creeren van een solide gedeelde kennisbasis geven we kinderen dus duidelijk ruimte en verantwoordelijkheid, om vanuit hun eigen interesse en nieuwsgierigheid mee te bepalen wat we verder onderzoeken. Dit draagt sterk bij aan hun eigenaarschap en leermotivatie. Dit filmpje geeft een mooi beeld van hoe dat vorm kan krijgen.