Rijke leesomgeving

Leesactiviteiten

Lezen is noodzakelijk voor leren, zeker het leren op school. Leren begint bij lezen. Wie kan lezen en teksten begrijpt, kan kennis verwerven en zich ontwikkelen. De Bieshaar werkt daarom graag mee aan verschillende leesactiviteiten.

De Bibliotheek op school is een samenwerkingsverband met Bibliotheek Eemland. In dit project werken we aan leesbevordering en zo vergroten we de taalontwikkeling en mediawijsheid van jouw kind.
Meer informatie vind je op https://www.bibliotheekeemland.nl/speciaal-voor/de-bibliotheek-op-school.html
Via https://bieshaarschool.auralibrary.nl/auraicx.aspx kom je op de website van Aura Junior. Hier staan leuke boekentips op een rij en kun je zien wat jouw kind leest op school.

Boekenkringen

Alle kinderen op De Bieshaar houden minimaal één keer per jaar een boekenkring. Een boekenkring bestaat uit een presentatie van een boek en een kringgesprek over het boek met de stamgroep. Een boekenkring wekt bij kinderen de belangstelling voor boeken op. Ook leren zij zo verschillende schrijvers en genres kennen. Kinderen verdiepen zich in de kenmerken van een verhaal en leren een boek presenteren. Tijdens het gesprek oefenen ze in het discussiëren en argumenteren.

Kinderboekenweek

Besteden we op De Bieshaar het hele jaar door aandacht aan lezen, tijdens de Kinderboekenweek gebeurt dit nog eens extra. Ieder jaar openen we de Kinderboekenweek met een voorstelling door de kinderen, ouders en stamgroepleiders. De kinderen komen hier in de gemeenschapsruimte naar kijken en komen zo te weten wat het thema van de Kinderboekenweek is. Daarna volgen in de groepen allerlei activiteiten rond kinderboeken. Ook nodigen we ieder jaar een paar schrijvers uit. En natuurlijk krijgt iedere groep een voorraad nieuwe boeken.

Voorleesdagen

De stamgroepen 1 en 2 doen elk jaar mee aan de Nationale Voorleesdagen. Tijdens deze periode staan boeken en voorlezen centraal in de onderbouw. Vaak nodigen we speciale gasten uit om te komen voorlezen. Zo heeft de burgemeester van Amersfoort al een keer op school voorgelezen en de opa’s en oma’s van de kinderen.

Poëziedagen

Tijdens de Poëziedagen gaan alle groepen aan de slag met poëzie. Ze luisteren er naar, schrijven het zelf, maar rappen of schilderen er ook bij.

Nationale voorleeswedstrijd

De groepen 7/8 doen ieder jaar mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd. Eerst worden er voorrondes gehouden in de stamgroep. Daarna vindt er een schoolfinale plaats. De winnaar daarvan mag De Bieshaar vertegenwoordigen tijdens de finale van de regio Eemland.